tirsdag 12. august 2008

Villedende reklame

Det er ikke noen hemmelighet at mat (spesielt hel og halv fabrikat) som oftest ser mer delikat ut på bildet enn når du åpner pakken. Nå liker ikke jeg hamburgere, men jeg har jo lagt merke til dette fenomenet både hos McDonald's og Burger King, og det er definitivt ikke bare i matbransjen det tydeligvis er ok å "jukse litt".

L'oréal har måttet love å slutte og bruke falske øyevipper på modellene i mascarareklamene sine, noe som selvfølgelig er aldeles strålende: hadde det ikke vært for at de fremdeles benytter seg av uhemmet bilderedigering for å oppnå samme effekten. Og hvor ofte har du ikke hørt om et eller annet fantasi-seramid-kompleks som skal gi deg gudinneblankt hår, eller at 7 av 10 kvinner fikk færre rynker av den eller den kremen (en undersøkelse hvor 18 kvinner har deltatt totalt)?

Likevel: vi lar oss lett forføre av fagre løfter, men ved hjelp av internett er det ofte mulig å finne tester eller erfaringer fra andre forbrukere om et produkt man vurderer å kjøpe. Når det gjelder make-up og hår finnes feks websiden Makeupalley.com hvor brukere deler sine erfaringer om produktene.

Forbrukerombudet er forøvrig rette instans om man vil melde fra om villedende reklamer.

Ingen kommentarer: